Verslag bijeenkomst jeugdtrainers/coaches over “gedrag tijdens trainingen en wedstrijden.”

Zaterdag 2 april hebben de jeugdtrainers en –coaches geluisterd naar een presentatie van Jos Cozijn (oud-voetballer, -voetbaltrainer en –directeur van De Kraaienboom). Hierbij een verslag van die bijeenkomst, waar ideeën van Jos werden opgedaan, maar ook ideeën van elkaar werden overgenomen:

Jos Cozijn opent de bijeenkomst door zichzelf voor te stellen en te vertellen dat Jelle (jeugdcoördinator) hem heeft benaderd als terzake deskundige als het gaat om het gedrag van de jeugd in combinatie met voetbaltrainingen.

Wij hadden eerder, in klein comité, geconstateerd dat de meeste jeugdtrainers aanlopen tegen houding, gedrag en mentaliteit van de jeugd. Een gedeelte is van alle tijden, een deel brengt de moderne tijd met zich mee.

De jeugdtrainers lossen dit ieder op hun eigen manier op; we meenden dat het geen kwaad kon om de koppen eens bij elkaar te steken.

Jos Cozijn gaf aan dat wij, als trainers/begeleiders bij een kleine club, het ongelofelijk lastig hebben, omdat de teams die ontstaan een enorme variatie in spelers bevatten. Je hebt te maken met getalenteerde en minder getalenteerde spelers, met gemotiveerde en minder gemotiveerde spelers, met spelers met geïnteresseerde en minder geïnteresseerde ouders en met relatief grote leeftijdsverschillen hier en daar.

Een van onze taken is de kinderen op voetbal te krijgen en te houden. Voetbal is een leuk spel, geeft gezonde beweging en is tevens goed voor het sociale leven eromheen.

Enkele tips die werden gegeven:

1.Beperk het lopen met je spelers van de ene naar de andere oefening. Begin een oefening en werk van daaruit de rest van je training af. Door het verschuiven of toevoegen van een paar pionnen, kun je vaak op dezelfde plaats blijven en heb je minder lange “pauzes” tussen de oefeningen.

Vervelend gedrag is vaak verveling. Door vanuit één veld te werken, kun je de aandacht in het trainingsuur bij de training zelf houden.

2. Training geven met z’n tweeën maakt het veel makkelijker. Zo kun je meer aandacht geven aan de spelers en met kleine groepjes werken. Ook heb je dan iemand die even mee kan lopen bij een toiletbezoek van een speler of een speler die een bal in zijn gezicht heeft gekregen, zonder dat de rest van het team alleen blijft.

3. Besef dat karakter/mentaliteit belangrijker is dan talent.

4. Blijf bij je team. Hou daarbij overzicht over de spelersgroep, zo kun je goed in de gaten houden wat er allemaal speelt.

5. Blijf positief en verlies je niet in geschreeuw naar spelers. Op zo’n moment stop je vaak zelf met helder nadenken en observeren van de situatie. Dus hoe moeilijk het soms ook is, blijf rustig en overzie de situatie.

6. Geniet van alle mooie momenten die je tegenkomt. De speler die een tekening voor je maakt, de speler die blij is met een mooi doelpunt of een mooie pass en de spelers die vrolijk weer naar huis vertrekken en de volgende keer weer komen, omdat ze het leuk vinden met jou te voetballen.

Jos Cozijn werd bedankt met een aardigheidje, waarmee de bijeenkomst ten einde liep.