Van de Voorzitter

Beste lezers,

De intimi onder U weten het, normaal schrijf ik een stukje 1x per twee maanden of er moet iets gebeurd zijn. Welnu, helaas is dit nu het geval. Eén van onze 3 ereleden is niet meer. Op dinsdag 11 maart j.l. kreeg ondergetekende een sms bericht van Erwin Kan, met de droevige mededeling dat Dirk Broers op 79 jarige leeftijd was overleden. Als nieuw bakken voorzitter/bestuurslid had ik uiteraard al wel van Cor Vlaar diverse verhalen over Dirk gehoord en de meest tot mijn verbeelding sprekende, was het bizarre verhaal van “de lijnen opnieuw wit kalken, terwijl er een wedstrijd aan de gang is”. Wat was er gebeurd; De lijnen op het veld waren niet helemaal goed zichtbaar, dus was het noodzakelijk dat dit toch nog even moest gebeuren. Maar ja, voordat Dirk eindelijk met die kalk-kar op het veld arriveerde, was de wedstrijd natuurlijk al aangevangen. Dit stoorde Dirk in het geheel niet. Als er een bal aankwam, stopte hij even en als de aanval dan voorbij was, duwde hij zijn kar weer vrolijk verder. “Ze voetballen maar om mij heen”, was zijn droge antwoord. Uniek.

Op de bestuursvergadering van afgelopen week stond de eerste anderhalf uur geheel in het teken van Dirk. Diverse telefoontjes werden gepleegd, rouwadvertentie werd opgemaakt, verstuurd en onze website www.svdess.nl werd direct de volgende dag aangepast. Op vrijdag 14 maart zouden we Dirk ook herdenken op de middenstip. Toen ik vrijdagavond omstreeks 18:40uur kwam aanrijden via de Molenstraat, hingen er vlaggen half stok, was er geen enkele parkeerplaats meer vrij en was het werkelijk een drukte van belang. Ik schat de opkomst op een 150 personen, die allemaal de moeite hadden genomen om in de gure wind afscheid te nemen van deze super vrijwilliger. Een prachtig eerbetoon.

Na de minuut stilte rond de middencirkel, liep een ieder nog één maal langs de kist (sommigen legden er zelfs nog extra bloemen op) die voor deze gelegenheid echt midden op de stip was geplaatst. Achter de kist, stond een tafel met zijn onderscheidingen, zijn foto, een DESS vlag en het straatnaambord die vorig jaar reeds ter ere van hem was gemaakt. Ik kan u vast verklappen dat dit bord wordt opgehangen en officieel zal worden onthuld op de finaledag (7 juni) van de voetbalweek. De stoet vervolgde daarna zijn weg richting ons dorpshuis de Vang, alwaar een condoleance werd gehouden. Daar werd (op prima initiatief van Anita van Arem) een minuut lang voor Dirk geapplaudisseerd. Dik en dik verdiend. Afgelopen zaterdagmiddag is Dirk gecremeerd en op zondag hebben alle teams van DESS met rouwbanden gespeeld. Een mooi afscheid voor een hele markante man. Dirk Broers, bedankt voor alles, wat je voor de s.v. DESS hebt gedaan.

Johnny Jacobs