Open brief aan KNVB

Beste spelers van het A junioren zaalvoetbalteam,

Afgelopen vrijdagavond hebben we gevoetbald in Wervershoof en het gaat volgens mij steeds beter. Toch hoor ik vaak van jullie, “Johnny dat mag toch niet?” als het gaat om spelregels. Elke keer moet ik jullie gelijk geven en zeg ik daarbij dat de arbitrage niet de regels volgt en ze soms zelf bedenkt.

Ik heb, omdat er voor vrijdag op voetbal.nl geen scheidsrechter was aangesteld aan de KNVB gevraagd wie ons gaat fluiten, ik had namelijk mijn tas al gereedgemaakt voor het geval er niemand zou zijn. Volgens de KNVB heeft Architect Nieuwboer en ik quote “uitstekende clubscheidsrechters” die onze wedstrijd zou leiden. Toegegeven, de arbiter was zeker niet de slechtste tot nu toe, maar dat baart mij eigenlijk zorgen.

De arbiters die wel door de KNVB aangesteld worden op onze wedstrijden, krijgen een vergoeding en behoren de spelregels te weten en toe te passen. Tot op heden heb ik nauwelijks scheidsrechters gezien die dit dan ook doen. Er wordt echt veel te veel toegelaten en de wedstrijden neigen meer naar veldvoetbal in de zaal, dan echt zaalvoetbal met de regels die veel strenger zijn. Ik heb dan ook afgelopen keren met diverse coaches gesproken over de arbitrage en ook zij vinden dit nauwelijks een voldoende. Natuurlijk mogen we blij zijn met een arbiter die zijn avond sportief wil doorbrengen, maar dan wel graag met een spelregelkennis opvoedkundig-achtige achtergrond. Nu zie ik arbiters die zelf regels verzinnen, zich naar het einde van de wedstrijd slepen, geen zin hebben in een sprint of zichtbaar tellen, niet weten dat de doelman de bal maar 1 keer terug mag krijgen als de bal nog niet door een tegenstander is aangeraakt en zo zijn er nog diverse voorbeelden.

Het onderstaande heb ik daarom naar de KNVB gestuurd na aanleiding van een mededeling aan mij dat er uitstekende clubarbiters zijn bij Arch. Nieuwboer en ik dus niet hoef te fluiten…

Beste …….,

Ik zal even open kaart spelen na mijn vraag wie er gaat fluiten bij onze wedstrijd en na je berichtje terug over een clubscheidsrechter. Ik trek het wat breder en ga even in het algemeen praten, de club- en KNVB scheidsrechters.
De kwaliteit van de scheidsrechters die deze 1e klasse A-junioren fluiten is vanuit mijn perspectief gezien redelijk bedroevend en soms schrijnend slecht.
Dit vind ik niet alleen, er zijn meer coaches die dit vinden, maar ik meld dit.
Hoogstwaarschijnlijk ligt het aan het niveau van het vertoonde voetbal, want dat is zeker niet altijd om over naar huis te schrijven. Ik heb mijn team welke uit 1 C junior, 5 B junioren en 3 A junioren bestaat aan het begin van dit seizoen de spelregels uitgelegd en erin gestampt. Elke wedstrijd weer zie ik dat zij moeite krijgen om zich aan ‘mijn en dus de KNVB regels’ te houden, voornamelijk omdat zij steeds tegen mij zeggen (dat mag toch niet Johnny? waarom fluit die scheidsrechter niet). Omdat ik wellicht nu niet neutraal zou kunnen kijken, geef ik wat voorbeelden, die volgens mij bij elke arbiter standaard moeten zijn.
Ten eerste twijfel ik ten zeerste aan de spelregelkennis van deze arbiters. Er worden soms eigen regels bedacht b.v. een gele kaart omdat een speler niet actief aan het spel meedoet? Een vrije trap anderhalve meter in het veld als er geen afstand bij een intrap is genomen, een bal die het doelgebied niet heeft verlaten wordt niet aan de doelman teruggegeven, geen tellen bij bal in de handen keeper, niet of nauwelijks oversteken, niet verder dan 8 meter vanuit de middellijn bewegen aan dezelfde kant, schouderduw, van achteren aanvallen, grote mond tegen de leiding, foutieve wissels, bal in het veld bij een intrap of hoekschop, ga zo maar door, bijna nergens wordt op gereageerd. Ik sta me dan ook vaak te verbijten langs de kant, maar geef geen commentaar omdat ik weet dat ik nu een andere rol heb. Zoals Hjalmar Hoekema bij Volendam zeg maar, die ik nu ook beter begrijp.
Nogmaals, elk niveau heeft blijkbaar zijn scheidsrechters, ik snap dat we blij mogen zijn met elke arbiter, maar laat het woord “uitstekend” alsjeblieft weg.

En nog veel belangrijker, dit verhaal is niet persoonlijk op jou bedoelt, meer een open constatering en ik hoop dat er voor deze arbiters ook eens een bijeenkomst wordt georganiseerd waarbij de spelregels een belangrijk thema moeten zouden vormen. Ik wil hier best in helpen trouwens.

Johnny Jacobs

Het antwoord van de KNVB kwam al snel:

Beste Johnny,
Ik begrijp je probleem.
Mijn probleem is dat alle scheidsrechter elke vrijdag worden ingedeeld. En dan beginnen de problemen, want dan komen de afzeggingen.
Er zijn diverse scheidsrechters gestopt begin van het seizoen, hoop dat de commissie werving en behoud hiermede aan de slag gaat.
Verder heb ik diverse scheidsrechters in de ziekenboeg.
Het zou zeker wat zijn een spelregelavond voor de clubscheidsrechters ook omdat wij niet meer iedere wedstrijd kunnen bezetten.
Bedankt voor je bericht