Nieuwjaarsbericht van de Voorzitter

Beste allemaal,

Aan het begin van een nieuw jaar blik ik altijd terug op het oude jaar. Dat doe ik dan in mijn Nieuwjaars speech die ik op de traditionele nieuwjaarsreceptie met de aanwezigen deel. Maar na het dramatische 2020 is alles anders. Dus geen nieuwjaarsreceptie, geen nieuwjaarswedstrijden en geen gezellig samenzijn met elkaar. En dat allemaal door het Covid-19 -, coronavirus dat ons vorig jaar heeft overvallen. Want wat hebben wij een bizar jaar achter de rug.

In het begin van het jaar leek het nog allemaal met een sisser af te lopen, totdat in februari 2020 de eerste coronabesmetting in Nederland werd ontdekt. En dat verspreidde zich zo snel dat de voetbalcompetities 2019-2020 werden stilgelegd en later niet meer werden hervat. We werden slachtoffer van de zogenaamde intelligente lockdown. Kantines, sportaccommodaties, alles werd gesloten met alle gevolgen van dien. Voor sv DESS betekende dit geen inkomsten, voorraden die niet meer konden worden verkocht en een complete, ongewone stilte op het complex. Het binnensporten werd ook verboden, waardoor het ook voor onze volleyballers niet meer mogelijk was om in de Vang te sporten. Vlak voor het sluiten van het seizoen werden de maatregelen iets versoepeld en kon er in ieder geval weer worden getraind. Eerst op anderhalve meter en later waren ook partijspelen weer mogelijk. Voor de jeugd waren de beperkingen wat minder streng dus die konden al eerder weer met normale trainingen aan de slag. Aan het eind van het seizoen hebben wij zelfs moeten besluiten om de traditionele afsluiting van het seizoen, de DESS voetbalweek, te cancelen. Gelukkig hebben wij als vereniging gebruik kunnen maken van de NOW-subsidie van de overheid, zodat de financiële schade beperkt is gebleven. Ook hebben de leden zonder wanklank hun contributie betaalt en daar zijn wij heel erg blij mee.

Na de zomer werd alles weer wat normaler vanwege het teruglopen van het aantal besmettingen. Langzaamaan werd de voorbereiding van de teams gestart en uiteindelijk zijn er oefenwedstrijden, bekerwedstrijden en competitiewedstrijden gespeeld. En ook de volleyballers konden weer aan de gang. De kantine en kleedkamers zijn coronaproof gemaakt en toen het kouder werd is gebruik gemaakt van een tent die werd geleend van het zwembad / huttendorp en Down Under. Op een zondag dat het eerste herenelftal thuis speelde, is zelfs via een crowdfundings actie zoveel geld opgehaald dat wij zelf een tent konden aanschaffen. En dat is een prachtig exemplaar geworden waar we erg blij mee zijn en trots op zijn. We hebben hem niet kunnen gebruiken, want op het moment dat hij zou worden neergezet, gingen we weer in een beperkte lockdown en zitten we zelfs vanaf half december in een strenge lockdown. Geen competitievoetbal meer bij DESS. De jeugd is wel alle zaterdagen op de velden te vinden onder leiding van het zeer enthousiaste jeugdbestuur. Direct na het bekend maken van het staken van de competities, zijn er alternatieven geboden. En zijn de trainingen voor de jeugd doorgegaan. Hulde aan het jeugdbestuuur, trainers en begeleiders. Hulde ook voor de flexibiliteit van de trainersstaf van de heren – en damesselectie. Met de hele groep trainen, met in achtneming van anderhalve meter afstand en met viertallen. Steeds als de maatregelen werden aangescherpt, werden alternatieven bedacht en vol enthousiasme doorgetraind. Tot de strenge lockdown definitief ervoor zorgde dat er geen alternatieven meer konden worden geboden.

Waar het heengaat, wie zal het zeggen? Het plan om de competities in het weekend van 16/17 januari 2021 te hervatten, kan al weer de ijskast in. Het aantal besmettingen blijft onverminderd hoog, waardoor de lockdown waarschijnlijk wordt verlengd. Gelukkig zijn de eerste mensen op6 januari 2021 gevaccineerd. Laten we hopen dat dit het begin is van het einde van het coronavirus en de beperkende maatregelen.

Door de corona beperkingen zou je de andere zaken die het afgelopen jaar zijn gepasseerd bijna vergeten. Zo maken we vanaf de zomer gebruik van en robotmaaier voor beide velden. En dit levert geweldige grasmatten op. We hebben eindelijk de subsidie van de overheid ontvangen van de ledverlichting die wij vorig jaar in gebruik hebben genomen en zelf hebben bekostigd. En nu de kantine op slot is gegaan, hebben wij besloten om de kantine op te knappen. Onder leiding van Cor Vlaar, Jan Peter Bos. Arie de Niet en hun groenploeg is het plafond geheel vervangen en voorzien van energiezuinige ledverlichting. De akoestiek in de kantine is enorm verbeterd. Omdat we toch bezig waren, is besloten om het interieur van de kantine van een nieuw kleurtje te voorzien. Roos Koster en André Appel hebben het bestuur geadviseerd en het eindresultaat mag er wezen. Het bestuur is erg trots op het eindresultaat. Zodra de kantine weer open kan, ben ik benieuwd wat jullie er van vinden. Ik bedank alle vrijwilligers die dag in dag uit bezig zijn geweest met de werkzaamheden.

Helaas was er dit jaar naast het coronavirus ook minder goed nieuws te melden. Zoals elk jaar zijn wij in onze dorpen en binnen de vereniging het afgelopen jaar geconfronteerd met enkele sterfgevallen. Allereerst overleed Desser in hart en nieren en persoonlijke vriend Nico Aaij. Zijn overlijden was onvermijdelijk. Later in het jaar overleed totaal onverwacht ons oud-lid Sam Schipper. Ik wens de familie en vrienden heel veel sterkte in het komende jaar. Ik hoop dat alle mooie herinneringen aan Nico en Sam jullie de kracht geven om zonder hun verder te gaan.

Rest mij om jullie een Gelukkig Nieuwjaar te wensen. Hoe gek dat ook klinkt in deze bizarre tijd. Laten we echt hopen dat we eind dit jaar kunnen zeggen dat het coronavirus de geschiedenisboeken in kan en we weer kunnen genieten van onze prachtige sport.

Hou jullie goed en blijf gezond!

Ruud Wiersma