Onze vrijwilligers: Sonja Ursem

Onze club kan niet zonder vrijwilligers. Sommigen zie je veel en vaak, anderen doen in stilte of achter de schermen hun werk. In deze rubriek leren we onze vrijwilligers kennen door hem of haar een aantal vragen te stellen. Deze keer is het de beurt aan Sonja Ursem (49).

Sonja woont samen met man Claus inmiddels 17 jaar in ons dorp. Ze groeide op in Ursem en voetbalde daar zelf van haar 12e tot haar 16e bij Dynamo. Toen ze ging samenwonen met Claus, kwam ze in Wognum te wonen. Claus woonde daar al en voetbalde er tot en met de A-junioren bij Spartanen. Vanaf 2002 wonen ze samen in Benningbroek. Zoon Cas is hier geboren en voetbalt inmiddels in de JO15. Sonja kijkt zowel de uit- als de thuiswedstrijden  van hun zoon en op donderdagavond voetbalt ze bij DESS met de veteranendames.

Wat doe je allemaal bij DESS?
Sinds 6 jaar zorg ik ervoor dat de kantinediensten op zaterdag geregeld worden en ik help mee met de loterij in de Voetbalweek.

Hoe ben je bij die taken terecht gekomen?
Ik draaide zelf al kantinediensten en dat doe ik nog steeds. Op een gegeven moment stopte Margit Kuper met het maken van het schema en heb ik aangegeven dat ik dat wel wilde overnemen. Nu kan ik putten uit ongeveer 35 mensen waarmee we alle zaterdagen kunnen vullen. Dat is voor nu genoeg, maar nieuwe mensen zijn altijd welkom. Er stoppen namelijk ook wel eens mensen, meestal doordat hun kind niet meer op zaterdag voetbalt. Iedere seizoenshelft maak ik een schema waarbij ik probeer 2 a 3 nieuwe mensen in te passen. De meeste mensen die achter de bar staan op zaterdag zijn ouders van kinderen die op dat moment hun wedstrijd spelen. Doordat mijn eigen zoon Cas al vanaf zijn 5e bij DESS voetbalt, ben ik zelf ook kantinediensten gaan draaien en kende ik veel ouders die ik kan vragen. Nu Cas al een tijdje niet meer op de basisschool zit, is het wel lastiger om de nieuwe ouders te leren kennen.

Hoeveel tijd kost dit je?
Aan het begin van het seizoen en in de winterstop stuur ik een rooster waarop mensen kunnen aangeven wanneer ze niet kunnen, daarna ga ik inplannen en tijdens het seizoen houd ik bij of er wijzigingen zijn in het programma.

Kun je wat meer vertellen over de loterij?
Esther Buijsman en ik hebben de Voetbalweekloterij 3 jaar geleden overgenomen van Afra Appel. Sinds vorig jaar helpt ook Oksana Volska (en haar dochter Alexandra een beetje). We benaderen een aantal sponsoren, halen prijzen op, verdelen de loten onder de coaches en zorgen ervoor dat de boekjes weer ingeleverd worden. Het bestuur helpt bij het benaderen van sponsoren. Sommigen geven prijzen, anderen geven geld. Van dat geld kunnen we bijvoorbeeld de hoofdprijzen kopen. Bij de loterij zijn we 4 avonden aanwezig om de loterij uit te voeren en we bedenken welke prijzen op welke avond verloot worden. Het is leuk om te doen, maar ook best veel werk. Het levert de club een mooi bedrag op en we hebben het ook gezellig met elkaar.

Doe je nog ander vrijwilligerswerk?
Claus doet veel voor het zwembad. Ik help daar ook door kassadiensten te draaien en de abonnementen te maken. Als het voetbalseizoen stil ligt, ben ik veel bij het zwembad bezig en als het zwembad dicht gaat kan ik weer verder met DESS. Bij allebei de verenigingen zie je veel betrokken vrijwilligers. Doordat ons dorp klein is, is iedereen bereid iets te doen in het dorp. Dat is leuk om te zien.