Onze vrijwilligers: Ruud van Leeuwen

Onze club kan niet zonder vrijwilligers. Ook dit seizoen zullen er verschillende mensen voor even op de voorgrond treden, zodat we hen beter leren kennen.  Deze keer is het de beurt aan: Ruud van Leeuwen (48).

Toen zoon Karel van de F-jes doorschoof naar de E-tjes werd Ruud actief als vrijwilliger bij DESS en meteen maar goed ook: Trainer en coach van het team van zijn zoon en een jaar later in het jeugdbestuur gestapt. Dit hield ook in dat hij velddiensten draaide op zaterdag in samenwerking met Jack Vlaar. Inmiddels is dit 6 jaar geleden en heeft hij in die tijd ook vele andere werkzaamheden verricht: scheidsrechter in noodgevallen, vlagger, helpen bij jeugdtoernooitjes, noem maar op. “Als coach was ik vaak fanatieker dan de spelertjes, maar wel altijd positief.”

“Zoals zoveel vrijwilligers begon ik door mijn kinderen met mijn werkzaamheden bij DESS. Je wilt je kinderen laten sporten, dus waar doe je ze dan op in Benningbroek? Op voetbal, dus bij DESS, bij gebrek aan beter. Je probeert door jouw kinderen bij DESS te laten spelen het niveau van de club natuurlijk wat omhoog te krijgen.” Hierna volgt een harde lach en een vette knipoog.

Later kwamen ook zoons Guus en Bram op voetbal. Toen Karel werd doorgeschoven naar een hoger team, werd Ruud coach van Guus. Wat opviel tijdens de trainingen die hij gaf was de discipline die zijn teams hadden. Er werd netjes opgeruimd met z’n allen, het taalgebruik was netjes en “op een lijn staan” betekent ook echt op een rechte lijn staan. Dit alles bereikte Ruud zonder te schreeuwen en als je de reacties van zijn spelers hoort waren ze allemaal gek van hem.

Zelf heeft hij ook gevoetbald. Of beter gezegd: gekeept. “Ik speelde vroeger bij FC Engelen in het gelijknamige dorp waar ik woonde. Ik begon daar in de F-jes en heb tot mijn 21ste bij die club gespeeld. De laatste 3 jaar zat ik in de selectie en speelden we met het 1e elftal in de 3e klasse. Tot de A1 en A2 heb ik heel lang samen gespeeld met dezelfde spelers. Een echt vriendenteam waren we. De A-tjes waren al wel op selectieniveau aan het voetballen. Elke week kon je in de A1 of de A2 worden opgesteld. Toen we met het 1e degradeerden naar de 4e klasse ben ik gestopt. De sfeer op de training werd grimmiger. Spelers probeerden op de training hun concurrent een schop te geven, zodat ze zelf konden spelen op zondag. Negatief fanatisme, daar hield ik niet van.
Engelen is een vergelijkbaar dorp als Benningbroek en Sijbekarspel. Iedereen in het dorp voetbalde toen. Nu is de club veel groter geworden, net als het dorp. Ze hebben nu zo’n 1000 leden.

De liefde dreef Ruud vanuit Brabant naar onze regio. Samen met Marloes gingen ze op de Mient wonen om later te verhuizen naar hun huidige woning tegenover het dorpshuis. “Toen ik hier kwam wonen ben ik hier ook weer gaan voetballen. Ik had 11 jaar niet gespeeld, maar ging samen met mijn zwagers bij Grasshoppers in de selectie voetballen. Ik speelde onder trainer Bert Blank veelal in het 2e, maar heb het daar erg naar mijn zin gehad. Het was een leuke groep en ik werd goed ontvangen. Na 2 seizoenen ben ik vooral door blessures gestopt. Ook kwamen de kinderen om de hoek kijken in die periode. René Kool heeft me nog geprobeerd naar DESS te halen. Hij was voorzitter toen hij me belde. Ik heb dat toen niet gedaan.

Onze club heeft een mooi complex met de Ledverlichting en de nieuwe robotmaaier. Ook is de kleding en sponsoring goed voor elkaar. Ieder team heeft zijn eigen tenue en eigen sponsor. Vroeger kregen wij in de B-jes pas sponsorkleding. Een vader die een marktkraam had wilde wel sponsoren. Bij de club hadden we ook een team wat wel de sponsoring zelf regelde. De selectie had een trainingspak en tenue, maar zij hadden ook schoenen, tassen en allerlei andere zaken. Daar heeft het bestuur uiteindelijk een stokje voor gestoken. Dat team zag er veel beter uit dan het eerste elftal!

Voor DESS hoop ik dat de club gezond blijft en dat er veel jeugdleden blijven komen. Zoek elkaar op, ook in deze tijd. Samen voetballen kan nu en is lekker buiten sporten.

Wat beter zou kunnen is wat vers bloed in de bestuurlijke functies, zoals het bestuur, jeugdbestuur, scheidsrechters, enz. Je leert best veel van het vrijwilligerswerk en zoveel tijd als je denkt dat het kost, doet het nooit. Meld je aan, help de club en wordt er zelf ook wijzer van!

Als laatste wil ik de ouders graag oproepen om bij de kinderen te komen kijken. De boodschappen kunnen gerust op een ander moment worden gedaan dan tijdens de wedstrijd. Kinderen vinden het fantastisch als er publiek voor ze is.

Foto links: Ruud als jonge keeper in 1988 tijdens een jaarlijkse training van Jan van Grinsven (destijds 1e keeper van FC Den Bosch)
Foto rechts: Ruud in actie als jeugdtrainer van DESS.

Screenshot 2020-09-22 at 21.59.26 Screenshot 2020-09-22 at 21.59.43