Onze vrijwilligers: Dian Bakker

Onze club kan niet zonder vrijwilligers. Ook dit seizoen zullen er verschillende mensen voor even op de voorgrond treden, zodat we hen beter leren kennen. Deze keer is het de beurt aan: Dian Bakker (25).

“Zodra ik mocht beginnen qua leeftijd, ben ik gaan voetballen. Vroeger heb ik gekeept en stond ik heel lang achterin, maar in de A-tjes werd ik door Peter Manshanden in de spits gezet. Ik werd toen ook heel lang, dat zal er ook wel mee te maken hebben gehad. Na de A-tjes ging ik ook in DESS 1 in de spits spelen. De laatste 3 jaar sta ik weer laatste man.
Het maakt mij niet zo veel uit of ik in de spits of laatste man word gezet. Voorin is het mooie dat je doelpunten maakt, achterin is het juist weer belangrijk dat je niks tegen krijgt. Ik moet het niet van m’n snelheid hebben, dus als het moet dan pak ik em wel. Daar kan ik ook mijn voldoening uit halen.”

Deze allrounder begon dus al vroeg met voetballen en een heel aantal van zijn huidige teamgenoten in het eerste waren dat in het begin ook al. “Met Niels Kuip, Sjoerd Beuker en Chris Keesom bijvoorbeeld speel ik al samen vanaf het begin. Sinds we met ons groepje in de selectie zijn gekomen spelen we ook daar al 6 of 7 jaar met een vaste kern. In die 6 a 7 jaar spelen bijvoorbeeld Pieter Schuit, Niek Nijland en Ruben Kistemaker ook altijd in het eerste. We zijn nu allemaal tussen de 25 en 30 jaar, dus wat mij betreft is de tijd nu wel rijp om DESS weer eens kampioen te maken.”

Als vrijwilliger is hij het jaar rond betrokken bij de club. “Voor het seizoen begint moet het veld beregent worden. Met een man of 6 van het eerste en de groenploeg zetten we de buizen op het veld en zorgen we ervoor dat het veld er mooi groen bij ligt als het seizoen begint. Je hebt echt eer van je werk, want een week na het beregenen zie je alweer een mooi groen veld liggen. Doordat we dit bij DESS goed voor mekaar hebben , heeft de gemeente gevraagd of wij zit zelf willen doen in plaats van hun. In juli en augustus zijn we hiermee bezig. Wiegert zegt altijd: ”Zonder water groeit er niks en dan heeft de groenploeg geen werk.” Dit soort teksten hoor je meestal tijdens het biertje na afloop. ”

Van ongeveer november tot februari komt het regelmatig voor dat het veld er minder goed bij ligt. Het is dan aan de consul om te bepalen of er gevoetbald kan worden of niet. “Samen met m’n vader keur ik het veld. We zijn door Cor Vlaar gevraagd een jaar of 3 geleden. Cor zei: ”Dat kunnen jullie wel, boeren hebben wel verstand van land.” Toen hebben we maar “ja” gezegd. We willen natuurlijk altijd allemaal voetballen en het veld bij DESS is goed, dus het kan ook vaak. Soms is het alleen beter om het een keer niet door te laten gaan, zodat je in de periode daarna het juist vaker door kan laten gaan.”

In de Voetbalweek aan het eind van het seizoen gaat hij samen met Niels en Pieter langs bij mensen om minuten te verkopen voor het Minutenspel. “Het spel gaat om de minuut waarin DESS 1 bij thuiswedstrijden het eerste doelpunt scoort. Iedereen die wil kan een minuut kopen. Als er in jou minuut gescoord wordt win je. Welke minuut er voor jou is, is elke wedstrijd anders en wordt door loting bepaalt. We hangen voor de wedstrijd een lijst in de kantine met alle namen en minuten voor die dag, dus iedereen kan zien welke minuut hij heeft die keer. De winnaar maken we na de wedstrijd bekent in de kantine en zetten we op de Facebookpagina van DESS 1.”

Tussen het voetballen en vrijwilligerswerk door is Dian werkzaam op het melkveebedrijf bij hem thuis. Bij het bedrijf horen 150 koeien die elke dag gevoerd en gemolken moeten worden. Samen met alle andere werkzaamheden die hier bij horen is hij hier fulltime mee bezig. “Ik ben 5 jaar geleden afgestudeerd en zit nu samen met m’n vader in het bedrijf. Ik werk al van jongs af aan op het bedrijf thuis en de laatste 5 jaar dus fulltime. Uiteindelijk wil ik het bedrijf van mijn vader overnemen. Hij heeft het ook van z’n vader overgenomen.”

Cor Vlaar had het dus goed gezien: boeren hebben wel verstand van land. Het DESS-veld ziet er piekfijn uit vergeleken met menig club in de buurt. “We hebben een mooi complex en een gezellige club. Dat vind ik ook belangrijk, dat het gezellig is, maar als we voetballen ben ik fanatiek en wil ik winnen.”

Screenshot 2021-02-16 at 19.33.06 Screenshot 2021-02-16 at 19.33.22