Onze vrijwilligers: Arjen Zee

Onze club kan niet zonder vrijwilligers. Sommigen zie je veel en vaak, anderen doen in stilte of achter de schermen hun werk. In deze rubriek leren we onze vrijwilligers kennen door hem of haar een aantal vragen te stellen. Deze keer is het de beurt aan Arjen Zee (40).

Arjen is typisch zo’n vrijwilliger waarvan veel mensen niet weten dat hij iets doet bij DESS. Wat wel opvalt is dat er de laatste jaren verrassend veel goede jeugdkeepers rondlopen. Sinds januari 2017 geeft hij hen keeperstraining en het resultaat is te zien.

“In de Voetbalweek van 2016 werd ik gescout. Ronald ten Pierick ging stoppen als keeperstrainer voor de jeugd en met de zin: ”Je reflexen zijn nog goed, wil jij onze nieuwe keeperstrainer worden”, werd ik gelokt. Mijn zoontje Marco voetbalde toen in de F-jes en ik vind dat als je kinderen ergens actief zijn, je zelf ook iets moet doen, bijvoorbeeld in de rol van vrijwilliger. Marco assisteert me al 3 jaar bij de trainingen. Ik coach en doe het liefst zelf nog mee en Marco kan mooi schieten. Sinds anderhalf jaar staat mijn andere zoontje Ramon bij zijn team op doel en doet hij dus mee met de keeperstraining.

Alle keepers van de jeugd geef ik nu training. Jordi en Wess al vanaf het begin en de rest is er in de loop van de tijd bijgekomen. Jordi geeft nu de keepers van de meidenteams weer training, dat enthousiasme is leuk om te zien. In al die jaren is dat ook hetgeen ik het leukst vond: de motivatie van de kinderen. Er komen weinig afberichten en het resultaat is mooi om te zien, want we hebben goede jeugdkeepers rondlopen.”

Keepers hebben met andere zaken te maken dan spelers, dus dat daar aparte aandacht voor is, is logisch. Ook het materiaal behoeft extra aandacht. Keepershandschoenen zijn er in vele soorten en maten, maar ze zijn niet allemaal even goed. Arjen is dan ook geregeld met keepers mee geweest naar de winkel om handschoenen uit te zoeken en heeft alle keepers een bidon gegeven waarmee ze voor de training en wedstrijd hun handschoenen nat kunnen maken, zodat er betere grip is.

Buiten deze vrijwilligerstaak heeft Arjen zich in de afgelopen jaren van verschillende kanten laten zien. Als invalscheidsrechter, invalcoach en coach van een zaalteam bij het wintervoetbal. Nooit te beroerd om ergens mee te helpen dus.

Dat helpen komt ook goed van pas bij zijn andere hobby: de brandweer. Als bevelhebber bij het korps van Abbekerk oefent hij elke maandag en heeft hij met z’n collega’s zo’n 30 a 40 oproepen per jaar. Ook helpen zij bij de badeentjesrace op Koningsdag, het afspuiten van de deelnemers tijdens de vijfkamp van de kermis en de Sinterklaasintocht. Dit alles gebeurt naast zijn werk bij Obdam Mechanisatie (landbouwmechanisatie), waar hij magazijnchef is, maar ook graag in de winkel met klanten bezig is. Daarnaast perst hij balen in de zomer als loonwerker en is hij sinds een tijdje druk bezig met de verbouwing van de boerderij waar hij straks gaat wonen. Die boerderij is zijn ouderlijk huis en het plan is dan ook dit jaar terug te verhuizen naar Lambertschaag.

“Sinds 2004 woon ik samen met mijn vrouw Martine in Sijbekarspel. In 2006 is Martine daar een schoonheidssalon begonnen. We gaan terug naar Lambertschaag om weer in de boerderij te kunnen wonen. Ik kom daar vandaan en heb er vroeger zelf ook gevoetbald. Bij ALC heb ik vanaf mijn 10e op doel gestaan. Daarvoor zat ik op judo en nadat ik een keer had meegedaan met schoolvoetbal (op veel te grote schoenen) ging ik uiteindelijk voetballen. Ik had een hekel aan koppen en de bal uit m’n handen schieten vond ik mooi en kon ik goed, dus ik ging keepen. Toen ik 18 was ben ik een keer uitgenodigd door Foppe de Haan om mee te trainen bij sc Heerenveen. Samen met Hans Vonk trainen is iets wat ik niet meer vergeet. Ik reed daarheen met Alex Pastoor en trainde die dag mee, daarna is het niets geworden, maar die ervaring is schitterend.
Bij ALC trainde ik in de A1 al extra mee met de selectie en speelde ik ’s ochtends met de A1 en zat ik ’s middags bij het eerste op de bank. Op een gegeven moment speelde ik bij ALC in het tweede en ging ik ’s middags bij het vriendenteam van DWB 3 voetballen. Uiteindelijk ben ik gaan keepen bij DWB. In totaal heb ik 15 jaar bij ALC gespeeld en nog 5 jaar bij DWB. Op mijn 31e ben ik gestopt om mijn bevelhebberspapieren te halen bij de brandweer en omdat Marco toen geboren werd.”

Het geven van keeperstraining is door de verbouwing voorlopig ten einde gekomen, maar een opvolger is al gevonden: Stef van Diepen neemt de rest van dit seizoen de taak van Arjen over.

“Als er iemand nodig is, weten jullie me te vinden en misschien kom ik na de verbouwing wel weer terug, je weet nooit hoe het loopt.” Zo kennen we Arjen bij DESS: hij staat altijd klaar voor anderen en is nooit te beroerd om te helpen.

Screenshot 2020-02-18 at 22.04.43