Onze vrijwilliger: Arie de Niet

Onze club kan niet zonder vrijwilligers. Sommigen zie je veel en vaak, anderen doen in stilte of achter de schermen hun werk. In deze rubriek leren we onze vrijwilligers kennen door hem of haar een aantal vragen te stellen. Deze keer is het de beurt aan Arie de Niet (68).

In 1954 werd hij geboren in IJmuiden, op z’n 20ste verhuisde hij naar Lelystad en sinds 1996 woont hij in Benningbroek. “Via m’n zus Jolanda van Harskamp kwam ik hier te wonen. Eerst op de Molenstraat en een paar jaar later op de Kreek bij Anita.”

Zijn eigen voetbalcarrière duurde 30 minuten. “Met de gymles op school moesten we voetballen. Ik had er vooraf al geen zin in en na een half uur krijg ik een enorme schop tegen m’n knie en was mijn knieschijf verbrijzeld. Ik ben nog zelf naar huis gefietst. Daarna moest ik eerst 14 dagen met mijn been omhoog zitten, omdat het gips er anders niet omheen paste. Dat gips bleef er toen 3 maanden omheen zitten. Van dat zware, echte, ouderwetse gips.”

Inmiddels loopt hij al zo’n 20 jaar bij DESS rond als vrijwilliger. Het begon als assistent van Marcel Reus bij DESS 2. Toen Marcel stopte, ging Arie zelf door als coach. In totaal is hij 10 jaar betrokken geweest bij DESS 2 en is hij in het seizoen 2009/2010 kampioen geworden. “Dat is wel een van de hoogtepunten. Op de platte kar kwamen we terug vanuit Hoogwoud en het was één groot feest in de kantine. We kregen 3 vaten bier gesponsord.”

Tegenwoordig is Arie in allerlei functies bij de club bezig. De hoofdtaak is lijnentrekken. Eerst deed hij dit een jaar of 4 samen met Ron de Boer, maar toen die ermee stopte ging hij (inmiddels al 6 jaar) alleen verder. “In de zomer trek je de lijnen 1x per week, in de winter kan het 1x in de 2 weken. Dan wordt het gras namelijk niet gemaaid, omdat het niet groeit. Het moet wel droog zijn als je de lijnen trekt anders spoelen ze er zo weer af. Het liefst moet het na het lijnentrekken nog tenminste een halve dag droog zijn.”

Na 10 jaar lijnen trekken vind Arie het mooi geweest. Aan het eind van dit seizoen stopt hij ermee. De opvolger is nog niet gevonden. Als er iemand is die hier interesse in heeft kan hij of zij dit seizoen nog met Arie meelopen om te zien hoe het precies in z’n werk gaat.

“Als ik ben gestopt met de lijnen ben ik van plan vaker bij de groenploeg te gaan helpen. Verder zet ik ook de container aan de weg sinds Jan Kool dat niet meer kan doen, heb ik achter de bar gestaan op zondagen, open ik op zondagen dat Anita aan de beurt is, doe ik kleine klusjes als dat gevraagd word en kijk ik de thuiswedstrijden van Lisa (dochter) en de wedstrijden van DESS 1. Ik hou niet van voetbal, maar de 3e helft vind ik wel leuk. Gezellig met z’n allen in de kantine met een biertje. Waarom zou je helemaal naar de stad gaan als je een kantine in je dorp hebt?”

Thuis wordt hij gek van voetbal. “Jullie hebben het 24/7 over voetbal thuis.” Hij heeft zelf andere hobby’s. Auto- en motorsport zijn allebei leuk. Elke Formule 1 wedstrijd wordt gekeken, inclusief de kwalificatie en ook zelf motor rijden is een hobby. Samen met Ron en Leo de Boer, André Appel en nog wat anderen rijden ze vaak een flink rondje op zondagochtend.

“Plus- en minpunten van DESS? De mensen die er zijn en gezellig een biertje langs de lijn zijn de pluspunten. Een minpunt is dat je als coach moet zoeken naar spelers om een team vol te krijgen. Toen ik coach was van DESS 2 vond ik dat waardeloos. Dat was ook één van de redenen dat ik stopte.”

Op de foto’s is Arie te zien als veertiger op vakantie in Ecuador en als speler van DESS 2. “Toen ik 65 werd heb ik een groot feest gegeven in De Vang. Ook de jongens van DESS 2 mochten komen en toen kreeg ik m’n eigen tenue en wilden ze dat ik dat ook een keer ging gebruiken. Toen heb ik nog 5 minuten meegedaan in een wedstrijd van hun. Ik had geen voetbalschoenen en heb 1 of 2 keer de bal geraakt, maar dat was wel grappig.”

“Verder wens ik iedereen alvast fijne feestdagen en veel spelplezier op het mooie veld van DESS.”