Jeugdwedstrijden op zaterdag

Al een aantal zaterdagen zijn we bij DESS bezig met onderlinge jeugdwedstrijden. We mogen door de huidige maatregelen niet tegen tegenstanders van andere clubs voetballen, maar met alle DESS’ers bij elkaar kunnen we ook een mooi toernooi organiseren.

Elke zaterdag beginnen we om 10.00 uur met de JO9, JO11 en MO11. Met 4 teams van 8 spelers wordt er op 2 velden tegen elkaar gespeeld. Of je nou tegen een andere club speelt of niet: iedereen wil winnen! De teams zijn zo eerlijk mogelijk ingedeeld en dat levert vaak spannende wedstrijden op met uitslagen die dicht bij elkaar liggen. Zo hadden we vorige week bij de ene wedstrijd een 9-7 eindstand, terwijl er op het andere veld 5-4 op het scorebord stond. In de rust is er limonade voor iedereen en na afloop nog een snoepje.

Om 11.30 beginnen de volgende wedstrijden waarin de JO13, MO15 en JO16 het in gemixte teams tegen elkaar opnemen. Het is leuk om te zien hoe alle spelers bij het spel worden betrokken, hoe goed iedereen zijn of haar best doet en hoe de ouderen de jongeren met tips en aanwijzingen beter proberen te maken.

Naast de wedstrijden is er ook nog een beker te winnen. Tijdens de eerste serie wedstrijden kon je die winnen door het beste penalty’s te nemen. Na alle 3 de wedstrijden kreeg elke speler de kans een penalty in het doel te schieten. Na 3 zaterdagen was er een finale, waarin de beste schutters het tegen elkaar opnamen. Bij de jongste groep won Lyra de beker na een spannende strijd met Timo. Bij de oudste groep duurde het ook een aantal penalty’s voordat de winnaar bekend was, maar Guus won het uiteindelijk van Jordi.

Bij de serie waarin we nu zitten kan de beker verdiend worden door goed te mikken. De bal dient vanaf 15 meter (jongeren) of 20 meter (ouderen) tussen 2 pionnen geschoten te worden. De pionnen staan ongeveer een meter van elkaar, dus dat valt nog niet mee. Op dit moment hebben we 2 rondes gehad, dus de winnaars zijn nog niet bekend.

We hopen allemaal dat we snel weer “normaal” kunnen voetballen, met echte competitiewedstrijden in je echte wedstrijdtenue en gezellig met zijn allen in een kleedkamer zitten na de wedstrijd. Zolang dat niet kan en mag zullen we als jeugdbestuur en jeugdtrainers/-coaches ons best doen om een zo leuk mogelijk alternatief aan te bieden. De opkomst van de spelers is heel erg groot, de spelers die er een enkele keer niet zijn, hebben daar een reden voor waardoor ze echt niet kunnen komen, alle anderen zijn er elke week. In het eerste weekend waren er van de 78 jeugdspelers 73 aanwezig, dus onze jeugd voetbalt graag. Komende zaterdag is de laatste zaterdag van deze serie, de zaterdag daarna is het 5 december en hebben we daar iets leuks voor bedacht. Hoe het programma er verder uitziet komt op de website te staan zodra dat bekend is.

Het jeugdbestuur

Screenshot 2020-11-24 at 21.04.29 Screenshot 2020-11-24 at 21.04.55