Hoe gaat het bij DESS MO17? Een interview:

Jullie begonnen erg goed aan de eerste competitiepoule van dit seizoen. 2x gewonnen en een gedeelde eerste plaats. Hoe is het daarna verder gegaan?
Niet zoals ze hadden gehoopt en verwacht. De uitslagen daarna: 3-4 verloren van KGB, 0-2 verloren van Sporting Andijk, 3-3 tegen WSW en 2-1 verloren van sv Enkhuizen.

Die eerste plaats hebben ze niet kunnen vasthouden dus. Hoeveelste zijn ze geworden?
Uiteindelijk 6e van de 8. Het team had toch wel verwacht dat ze iets hoger zouden eindigen. Kampioen had leuk geweest, maar dat wil iedereen worden. Bij de bovenste 3 plaatsen horen ze eigenlijk wel te staan.

Hoe kan dat en wat gaat er allemaal fout! Komen de spelers misschien niet meer trainen met z’n allen?
Er gaat niet zoveel fout en de trainingsopkomst is (net als ieder seizoen) heel erg goed.

Dan doen ze zeker niks op die trainingen. Beetje kletsen, lekker rustig aan doen en alleen maar gezelligheid…..
Daar zit het probleem ook niet. Een aantal weken geleden begon het daar even op te lijken, maar na wat nieuwe afspraken vliegen de vonken er vanaf. De gezelligheid is er nog steeds, maar geklets tijdens oefeningen en het partijtje aan het eind niet. Dan wordt er gevoetbald en tot de laatste minuut geven ze alles.

Dan gaat er iets mis tijdens de wedstrijden. Snapt hun coach eigenlijk wel wat van voetbal?
Hij denkt zelf van wel, maar als je die uitslagen ziet……

Kunnen de spelers dan niet zelf bepalen wat ze gaan doen in het veld?
De spelers beginnen gelukkig zelf steeds meer mee te denken en komen zelf met ideeën voor de opstelling. Soms luistert de coach daarnaar, soms ook niet. Als je aan de spelers vraagt hoe ze het vinden gaan, zijn de meesten positief over de trainingen. Bij wedstrijden geven ze ook alles, dus aan hun inzet ligt het ook nooit. De coach kan wel eens rare dingen uithalen met de opstelling. Dan staan ze bijvoorbeeld 1-0 achter en dan zegt hij tegen de laatste man: “Ga maar in de spits spelen.” Dat is natuurlijk een risico, want je mist een verdediger. Hij wil dan toch graag een doelpunt zien en hoopt dat dat lukt met een extra speler in de spits. Ik vraag me af of dat verstandig is, maar de coach vind het blijkbaar een goed idee.

De spelers lijken dus prima met hun coach door één deur te kunnen. Dan zal het wel aan de spelers liggen, toch?
1. Als de tegenstander de bal heeft, doe je alles wat je kan om een tegendoelpunt te voorkomen.
2. Als wij de bal hebben kijk je waar je heen schiet en maak je het jezelf niet te moeilijk. Kies een medespeler die dichtbij staat en combineer zo naar voren toe.

Allemaal leuk dat soort afspraken, maar houden ze zich daar ook aan?
In de laatste wedstrijd tegen Enkhuizen was dit heel goed te zien. De aanvallers en middenvelders streden om de bal te veroveren en de verdedigers deden alles wat ze konden. Ook de keeper deed het prima. Toch scoorde Enkhuizen 2x.

En die tweede afspraak? Lieten ze dat ook zien?
Zeker weten! De ene aanval na de andere kwam voorbij. De verdediging speelde de bal naar een middenvelder, daarna werden de aanvallers gezocht en zo kregen ze voor de rust al meer dan 10 kansen. Scoren lukte echter niet. Na de rust ging dit gewoon door. Weer meer dan 10 kansen, maar uiteindelijk slechts 1 doelpunt. 2-1 verloren dus.

Als je het zo zegt, lijkt er inderdaad niet zoveel aan de hand te zijn. Er wordt goed getraind door veel spelers, de coach en de spelers kunnen het goed met elkaar vinden en bij de wedstrijden spelen ze eigenlijk behoorlijk goed. Alleen winnen lukt even niet. Wat doe je daaraan?
Volgens mij moeten ze gewoon doorgaan met die afspraken en daar op blijven trainen. Het zit gewoon even niet mee, maar als je ziet welke spelers er allemaal in dit team zitten, snap je wel waarom de coach zich niet zo’n zorgen lijkt te maken. Er zijn in het team 4 aanvallers die allemaal al meerdere doelpunten hebben gemaakt, op het middenveld spelen allemaal spelers die goed kunnen overspelen en hard werken om de bal te veroveren en achterin staan alleen maar spelers die weten wat ze moeten doen om de tegenstander dwars te zitten. Ze kijken ook steeds beter waar ze de bal heen schieten, dus dat de coach zich geen zorgen maakt snap ik wel.