Wat gebeurt er bij de jeugd van DESS?

Met de Werkgroep Voetbal zijn we lang bezig geweest met het ontwikkelen van een voetbalvisie die past bij onze club. We zijn door het zetten van verschillende stappen, uitproberen van plannen, aanpassen van ideeën en vele uren overleg gekomen tot een plan waardoor de trainers, coaches en spelers geholpen worden. We werken vanaf het seizoen 2019/2020 met 6 thema’s. Door de thema’s die we aanbieden, komen alle onderdelen van voetbal voor in de trainingen van een seizoen. Hierdoor ontwikkelen spelers zich ieder seizoen op alle gebieden en worden ze uiteindelijk complete spelers. De thema’s zijn:

Thema 1: Techniek en basisvaardigheden.
Thema 2: Balbezit
Thema 3: Balbezit tegenstander
Thema 4: Positiespel
Thema 5: Standaardsituaties
Thema 6: Vrij in te vullen

De thema’s zijn breed te interpreteren. Hiervoor is gekozen om de trainers niet te beperken, maar te ondersteunen.

Thema 1 is inmiddels achter de rug. Vier weken lang hebben alle trainers en coaches met hun teams gewerkt aan de verschillende technieken die je bij voetbal kunt gebruiken. Denk hierbij aan:

– passen (hoog/laag, korte pass/lange pass)
– balsnelheid
– aannemen (met voet, knie, borst)
– koppen
– kaatsen
– schieten (hard of gericht afronden)
– dribbelen
– kapbeweging
– drijven
– schijnbewegingen
– mikken

We zijn momenteel bezig met Thema 2. Bij dit thema is de centrale vraag: Wat doen we als ons team de bal heeft? Ook dit onderwerp kun je verdelen in heel veel verschillende situaties. Wat doen we als onze keeper de bal in zijn handen heeft? Wat moeten de verdedigers doen als ze de bal veroverd hebben? Waar moeten de middenvelders staan? Willen we de spitsen diep sturen of juist in de voeten aanspelen? Hoe zorgen we ervoor dat we kansen krijgen in de wedstrijd?
Al deze onderwerpen kun je trainen en als het goed is, zie je dat terug in de wedstrijden door de aanwijzingen van de coach.

De eerste indrukken van het werken met de thema’s zijn positief. Uiteraard zijn er zaken die beter kunnen, maar er komen van de betrokkenen veel berichten waaruit blijkt dat het werken met het eerste thema goed is bevallen. We gaan als Werkgroep Voetbal door met het ontwikkelen van de volgende thema’s en zien dat we met z’n allen op de goede weg zijn.