Van de Voorzitter

Nieuwjaarstoespraak

Beste aanwezigen,

Vandaag 8 januari 2017, heet ik u allen weer welkom op de nieuwjaarsreceptie van de sportvereniging Door Eendracht Sterk Sijbekarspel te Benningbroek.

Het is een bewogen jaar geweest voor de vereniging, veel wijzigingen, veranderingen en geloof het of niet, maar er komen er echt nog wel een paar aan. Dat wil trouwens niet zeggen dat het negatieve veranderingen zijn. Want verandering van spijs doet eten is het bekende spreekwoord. Het jaar 2017 moet het jaar worden dat de vereniging haar rug recht houdt en echt laat zien waar zij toe in staat is. Daar hebben we alle handen en hulp bij nodig. Hulp, niet alleen van u aanwezigen, maar ook van de ouders om de vereniging in dit dorp levend te houden. Want, geloof het of niet, als wij deze vereniging willen laten voortbestaan, dan moeten wij met z’n allen bewijzen aan de gemeente dat wij levensvatbaar zijn en blijven. Een gedwongen fusie of nog erger, opheffing kan zo worden voorkomen. Vandaar dat wij uw initiatief en hulp echt hard nodig hebben. Bijvoorbeeld hulp van vrijwilligers die op zondag bardienst willen draaien. We komen daarom straks met een lijst langs, zodat u zich op kan geven. Toch zijn er vorig jaar al belangrijke initiatieven ontwikkeld. Een voorbeeld hiervan heb ik niet, wél voorbeelden! Zoals ik al zei, het is niet alleen negatief:

– Want afgelopen jaar zijn er gaten gevallen in de club door plotselinge uitval of wisselingen van de wacht. Heel positief dat juist een aantal jongere leden zich hebben aangeboden om taken op zich te nemen.

– Opening van het C-veld tijdens de voetbalweek door wethouder sport van de gemeente Medemblik was een groot succes. (En gelukkig mag het rubbergranulaat blijven liggen.)

– De groenploeg o.l.v. Cor Vlaar draait op volle toeren en zorgt ervoor dat het complex keurig onderhouden is en blijft.

– We hopen dit jaar op een succesvolle afloop (en hopelijk ook afronding) met de gemeente Medemblik, na de nulmeting die heeft plaatsgevonden

– Het 1e elftal draait lekker, staan op dit moment op een 5e plek en pakte bijna de 2e periode titel. Ook onze Dames 1 kunnen we gelukkig nog in stand houden ondanks alle blessures.

– Het 2e elftal heeft inmiddels ook de eerste punten binnen en dit werd heel groots gevierd.

– De JO-19 staan bovenaan in de zaalcompetitie, dit komt vanwege de letter D en er nog geen wedstrijden zijn gespeeld in de voorjaarscompetitite.

– De JO-17 veld ook vanwege hetzelfde. Toch zit ook daar een stijgende lijn in en wordt er veel energie door trainer Ramon en coach Kris ingestopt.

– De MO-17 liggen op kampioenskoers, nog 1 wedstrijd te gaan en als ze die winnen…..(zie verderop in Odessa of website)

– De MO-15 speelden ook erg goed en zijn op de derde plaats geëindigd.

– De JO-13 en JO-11 zijn net geen kampioen geworden, daarvoor kwamen ze beide 4 punten tekort. Maar een tweede en derde plaats is zeker niet gek hoor.

– Er is een compleet nieuw meisjeselftal: MO-11, er zijn inmiddels al 16 trainende meiden. Wat dat betreft mogen we blij zijn met zoveel enthousiaste meiden en dames bij DESS. Ook hulde voor alle begeleiders die daar erg veel voor doen.

– Dan komen we bij de benjamins van de vereniging, de JO-10 en JO-09. Bij de JO-10 was de eerste helft van de competitie nog geen succes, maar ik begreep dat men zich in de tweede helft van dit seizoen gaan revancheren. De JO-09 deden het erg goed en eindigden op de derde plaats.

Dan gaan we naar de alle acties die zijn ontketent dit jaar:

– De Dorpsveiling: een ongekend hoge opbrengst voor zowel het zwembad en onze vereniging; we gaan er veel energie in steken, om de maximale energiebesparende maatregelen te realiseren.

– De Jeugdsponsoractie van Supermarkt Deen was zeer succesvol, we zullen en kunnen nu een gezellige kinderhoek in de kantine gaan inrichten.

– De Grote Clubactie ging ook prima, met dank aan de MO-15, die veel loten aan de man brachten.

– Het minutenspel is door een aantal spelers van H1 in het leven geroepen en blijkt een waar succes!

– Het voetbal op de zaterdag en zondag komen nu steeds dichter bij elkaar, want zowel bij de heren als de dames is er weer om de thuiswedstrijd een pupil van de week. Zowel de pupillen, als de selecties zijn hier zeer positief over.

Verder is er nog meer nieuws; de drankjes zijn vandaag gratis. Echter wij zouden het zeer op prijs stellen als u een donatie wil doen op de pot (of melkbus) die bij de bar staat.

Er is nog een item wat nog niet is aangeroerd. Op oudejaarsdag vloog het huis van de familie Nijland en de ernaast gelegen panden in brand en werd alles verwoest, zoals u weet. Daarom wordt vanuit deze donatiepot een cadeaubon aan de familie Nijland aangeboden om zo weer aan nieuw volleybal- en voetbalkledij te geraken. Dat is het minste wat wij als clubmensen kunnen doen.

Wij nemen in mei na heel wat goede jaren afscheid van onze huidige trainer/ coach Ruud Wiersma. Zelfs tot en met gisteren werd ik nog door geïnteresseerden gebeld met de vraag of de opvolging van Ruud al ingevuld was; ik kan u verklappen dat dit inderdaad gelukt is. Met trots kan ik u daarom vandaag al melden dat het bestuur en de selectiecommissie besloten heeft om Patrick Terwijn uit Anna Paulowna als opvolger aan te kondigen. (applaus!)

Patrick, welkom, fijn dat je vandaag hier wilde zijn om alvast de sfeer te proeven en kennis te maken met de vereniging DESS. Binnenkort maken met jou weer een afspraak en dan zullen we het contract officieel bezegelen, maar vandaag proosten we zeker ook op jouw komst!

Dit allemaal gezegd hebbende wil ik hierbij de nieuwjaarsreceptie officieel openen en zeg ik

Een toost op onze club en uw gezondheid, proost!

Johnny Jacobs