Van de Voorzitter

Beste mensen,

Terwijl ik dit schrijf bedenk ik me hoeveel er eigenlijk te vertellen en gebeurd is de afgelopen 2 maanden. Ik zal het beperken tot de hoogtepunten want anders raakt u wellicht de draad kwijt.

Allereerst hadden we natuurlijk de jaarvergadering waar een behoorlijk aantal leden de moeite hadden genomen om dit bij te wonen. Op deze vergadering is van diverse mensen (al dan niet verhinderd) op gepaste wijze afscheid genomen en dat is toch minder als er maar 10 mensen in de zaal zouden zitten. Vrijwilligers, we kunnen het vaak genoeg benadrukken, zijn schaars en eigenlijk onbetaalbaar. Een kleine geste als dank vanuit een vereniging behelst never nooit niet de waardering die er absoluut voor al die mensen is geweest. Dat besef is er en zal zeker niet vergeten worden. Daarom nogmaals hartelijk dank voor jullie jarenlange inzet.

Wat vlak na de jaarvergadering volgde was de Dorpsveiling voor zwembad ‘t Ploetertje en onze vereniging. Het dorpsveiling comité verdiend een zeer grote pluim, want wat was het allemaal goed voorbereid en uitgevoerd. Een prachtig kavelboek gaf in de aanloop er naartoe de aanzet tot iets heel moois. En echt mooi werd het mede dankzij een uitstekend op dreef zijnde Veilingmeester Menno Haakma. Wat er deze avond nu precies gebeurde weet ik niet, maar we gingen op een gegeven moment over de 30.000 euro heen. Uniek moment, volgens sommige ingewijden. Een prettige bijkomstigheid voor 2 verenigingen die mee konden liften. De Sint Nicolaas Club en de Carnavalsvereniging waren na de trekking door notaris Aad Overtoom, de gelukkigen voor de extra 500 euro steun. De teller stopte uiteindelijk deze avond op 33.640 euro. Waanzinnig!

Daarna kwam er een bericht in mijn postvak dat onze Anita van Arem was genomineerd voor Algemeen Dagblad Clubheld 2016. Nu vind ik persoonlijk dat we elk jaar wel Anita kunnen nomineren, maar dat blijkt niet zo te werken helaas. Maar het was weer een goede poging, want bij de laatste stand stond Anita op een tweede plek. Toch knap!

En het volgende wat op de rol stond was de uitslag van de Supermarkt DEEN muntenaktie. Afgelopen week is er een cheque uitgereikt van maar liefst 862,33 euro, dit geld zal gebruikt worden om o.a. de kantine wat aantrekkelijk te maken voor de jongere jeugd. Denk aan een speel, teken & knutselhoek en ook aan de moeders met baby’s is gedacht, want er komt een nette baby verschoon plek. Op voorhand waren er al twee nieuwe DESS vlaggen besteld (wellicht heeft u die al een keer zien wapperen) en een nieuwe grote vrieskist, kortom we kunnen daar in elk geval weer een tijd mee vooruit.

Op dinsdag 15 november waren Tom Beuker, Cor Vlaar en ondergetekende aanwezig bij de vervolg gesprekken met de gemeente Medemblik over de harmonisering van de sportvelden. Op deze pittige inspreekavond werden geen besluiten genomen of het moeten de vervolgafspraken zijn voor een nieuwe bijeenkomst in januari. Wel zal elke vereniging voor half december een checklist in moeten vullen. Hierop wordt geïnventariseerd wat wij al hebben, wat wij kunnen leveren en wat wij uit willen besteden. De nulmeting blijkt in augustus al te hebben plaatsgevonden, iets waar geen enkele vereniging kennis van had gekregen. Het najaar valt volgens ons nu eenmaal niet in augustus. Het extern ingehuurde bedrijf RIET was deze dinsdagavond aanwezig. Zij hebben de inventarisatie gedaan. Grote afwezigen op deze avond waren de verantwoordelijke wethouder Joset Fit en de beleidsmedewerker Gerben Konijn, beide waren helaas (toevallig) ziek thuis.

Ander nieuws; onze trainer Ruud Wiersma heeft aangegeven met zijn laatste seizoen bezig te zijn. Ondanks dat onze verstandhoudingen uitstekend zijn, geeft hij aan dat een nieuw frisse wind ook goed kan zijn voor beide partijen. Ruud heeft er tenslotte in totaal al 10 dienstjaren bij DESS op zitten, dus kan zijn beslissing maar al te goed begrijpen. Toch blijft het jammer, want Ruud is en blijft niet alleen een uitstekende trainer/ coach, maar ook een geweldig mens.

En om dan maar in die lijn te blijven, een dag na onze bestuursvergadering heb ik aangegeven dat ik mij niet meer beschikbaar ga stellen voor een nieuwe termijn als voorzitter. Het heeft diverse persoonlijke en andere uiteenlopende redenen, maar het gaat te ver om deze hier allemaal neer te pennen. Toch wil ik benadrukken dat deze vereniging reeds opleeft en dat er zeker licht is aan het eind van de tunnel. We krijgen straks nog wel wat te regelen, maar zoals we nu al kunnen zien, worden de zaken snel door anderen opgepakt. Dat houd onze vereniging sterk. Ik wens u alvast hele fijne feestdagen toe.

Johnny Jacobs