Evaluatie DESS MO17

Het seizoen 2016/2017 van DESS MO17:

Dit seizoen bestond duidelijk uit 2 delen. Voor de winterstop ging het zoals het de laatste jaren ging: plezier en prestaties gingen samen en leidden tot een kampioenschap na een fantastische kampioenswedstrijd tegen Dynamo. Na die wedstrijd volgde een korte winterstop en gingen we weer verder……..dachten we.

De trainingsopkomst liep langzaam terug, er kwamen wat spanningen en na een goed gesprek met z’n allen kwam voor de begeleiding de beslissing om te stoppen na dit seizoen steeds vaker in het hoofd op. Er waren geen ruzies, er waren natuurlijk veel leuke momenten op trainingen en rond wedstrijden, maar de chemie die er tot die tijd altijd wel was, was er nu niet meer. Is misschien ook niet zo gek als je samen 5 seizoenen hebt meegemaakt (met Karlijn en Tess zelfs 7 seizoenen). 5 Seizoenen komt neer op ongeveer 130 wedstrijden en bijna 300 trainingen, 7 seizoenen is ongeveer 170 wedstrijden en bijna 400 trainingen.

De meeste meiden zijn nu 15 of 16 jaar, dus sinds de tijd dat ze 10-11 jaar zijn, zijn we samen aan het voetballen. Op een gegeven moment is het tijd voor nieuwe begeleiders met frisse ideeën en een andere manier van voetballen.

Terugkijkend zijn er in die 5 jaar (of 7) ontzettend veel hoogtepunten geweest. Gebeurtenissen als 3 kampioenschappen en 3 internationale toernooien, leuke rijmpjes op Sinterklaasavonden, logeerpartijtjes bij Jolanda in de schuur, een surpriseparty met alles erop en eraan en een groep meiden die je komen opzoeken in een ziekenhuis in Utrecht als je daar ligt met je geopereerde knie, maar waar ik zelf het meest van genoten heb, is de ontwikkeling die ik bij alle spelers heb gezien. Er is als trainer/coach niets mooiers dan tijdens wedstrijden dingen te zien die in de weken/maanden daarvoor getraind zijn. Dat kan als team zijn, maar zeker ook individueel.

Een ander bijzonder aspect van zo’n lange periode met elkaar omgaan, is dat je elkaar behoorlijk goed leert kennen. Regelmatig heb ik meiden horen zeggen: ”Jij weet echt veel meer van ons dan dat anderen weten.” Soms worden dingen aan je verteld, soms sta je toevallig in de buurt als er een verhaal langskomt, maar het geeft hoe dan ook aan dat het vertrouwen onderling goed is. Met alle spelers is er een ander soort band ontstaan, maar bij allemaal is er van 2 kanten het gevoel dat we elkaar kunnen vertrouwen.

Dat we met z’n allen een hecht team waren, kwam het mooist naar boven in Berlijn. We hadden de 1e dag alles verloren en ook op de 2e dag was het niveau simpelweg te hoog voor ons. In de laatste wedstrijd was er maar 1 doel: een doelpunt maken. Liever met 10-1 verliezen dan met 2-0. Alles was gericht op dat doelpunt en iedereen in het veld ging daar vol voor. In de laatste minuut kreeg Irene de bal voor haar voeten en schoot die bal binnen. Ze bleef staan, stak haar armen omhoog en iedereen (inclusief keeper) rende op hetzelfde moment juichend naar haar toe en vormde een grote, springende, juichende kluit meiden. We hadden het gered met z’n allen.

Bente verwoordde dit later prachtig :”Het voelde zo bijzonder om je met z’n allen één groep te voelen.” Bij alle begeleiders van die reis stond op dat moment het kippenvel op de armen.

Volgend seizoen wordt dit team MO19, gaan Marco en Mireille Meilink coachen en krijgen ze samen met Dames 1 training van Nico Huisman. Ik wens hen heel veel plezier met deze groep.

Uiteraard zoals altijd hieronder de prestaties van dit seizoen. Karlijn haalde net niet de 100% trainingsopkomst, maar heeft dat in de afgelopen jaren 2x wel gehaald. Ook Lisa heeft dit 2x gered in deze periode. Knappe prestaties.

Er zijn dit seizoen 60 trainingen geweest en 27 wedstrijden gespeeld

(19 competitiewedstrijden, 4 toernooidagen, 3 bekerwedstrijden en 1 oefenwedstrijd).

Naam Aantal keer getraind Aantal wedstrijden gespeeld Doelpunten Assists
Karlijn Nijland 59 26 11 23
Tess Karsten 56 26 1
Sabine Alkema 55 26 3