Brandbrief amateurclubs

Brandbrief amateurclubs tegen jeugdplannen van KNVB

De grootste amateurclubs hebben een brandbrief gestuurd naar de KNVB om te protesteren tegen de voorgenomen ommezwaai in het jeugdvoetbal.De grootste amateurclubs van Nederland hebben een brandbrief gestuurd naar de KNVB Hierin protesteren zij tegen de voorgenomen ommezwaai in het jeugdvoetbal. Het is de hardste actie tot nu toe voor ruim 300.000 jeugdvoetballers.

De voetbalbond wil onder meer de jeugdafdelingen van de clubs dwingen om op kleinere veldjes te gaan spelen. Het steekt de clubs dat zij helemaal niet zijn gekend in de aanloop naar deze ommezwaai.

Wij luisteren naar de clubs

De clubs voelen zich overvallen door de KNVB en vinden dat de bond er voor de clubs hoort te zijn en niet andersom. “De vaak geuite kreet “wij luisteren naar de clubs”, brengt de KNVB niet echt in de praktijk.”, zo staat in de brandbrief. De amateurs vragen de bond dringend om naar de vele bezwaren te luisteren.

Brandbrief niet te negeren

Het amateurvoetbal hoopt Jan Dirk van der Zee en Hans van Breukelen duidelijk te maken dat zij een grote fout maken als zij in januari 2017 het sein gegeven om deze plannen uit te voeren. De KNVB lijkt deze brandbrief overigens onmogelijk te kunnen negeren want de lijst met clubs die zich achter het protest scharen, is zeer groot en groeit dagelijks.

Garanties ontbreken

Het gros van de amateurs ziet niets in de organisatorische chaos die zij op zich af zien komen maar de belangrijkste overweging blijft het ontbreken van garanties voor verbetering. Daarnaast vrezen zij afname van het plezier bij honderdduizenden pupillen die op dit moment ‘geen plezier zouden hebben’. De bond zou “het spelletje wil teruggeven aan de jeugd die weer plezier moeten krijgen.”

Teamspirit is er al

De clubs schrijven dat zij “op veel punten zien dat de kwaliteit eerder achteruit dan vooruit zal gaan. Wij denken dat jonge spelers zich pas later ontwikkelen en mogelijk eerder gaan afhaken.” De clubs vinden tevens dat ‘Zeist’ voorbij gaat aan de teamspirit die al is gekweekt in de vele jeugdafdelingen van het amateurvoetbal.